BENOS.gr  |  DIAZOMA.gr


Επικοινωνία  | 
Links

Επικοινωνία

     
 






 
     
 

 


 

 
 

Δημοσιεύματα

Θέατρο Μάνης, σύγχρονο στα πρότυπα των αρχαίων

Εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ - Καθημερινή εφημαρίδα της Μεσσηνίας"
30 Σπτεμβρίου 2012

Λίγοι γνωρίζουν την ύπαρξή του και ακόμα λιγότεροι όσοι το έχουν δει. Πρόκειται, όμως, χωρίς  υπερβολή, για ένα από τα σημαντικότερα σύγχρονα ελληνικά θέατρα, στα πρότυπα των αρχαίων, σε μια από τις πιο ειδυλλιακές περιοχές, όχι μόνο της Μεσσηνίας, αλλά ολόκληρης της Ελλάδας.

Στο Καμπανάρι της Μάνης τα τελευταία χρόνια δεσπόζει το Ανοικτό Θέατρο Μάνης, που δυστυχώς ακόμα δεν έχει παραδοθεί στο κοινό, αν και θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί, μιας και ελάχιστα έχουν απομείνει.

Η κατασκευή ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια, ενώ τα δύο τελευταία είναι ολοκληρωμένο στο μεγαλύτερο μέρος. Έκτοτε, η πρόοδός του έχει «παγώσει».

Ξεκίνησε με πρωτοβουλία του τότε υφυπουργού Εσωτερικών, Σταύρου Μπένου και της αρχιτέκτονος Αγγελικής Κελεπούρη και συνεχίσθηκε από τις Δημοτικές Αρχές, καποδιστριακές αρχικά και τώρα καλλικράτειες.

Η πορεία του
Γνωρίζοντας όλη την πορεία του έργου, ο Σταύρος Μπένος μας «μετέφερε» 10 περίπου χρόνια πριν, σε μια ημερίδα στη Μάνη από την αρχιτέκτονα Αγγελική Κελεπούρη και το ΣΑΔΑΣ για το κτιστό περιβάλλον της Μάνης. Η ημερίδα περιλάμβανε και τον πολιτισμό της Μάνης, ενώ μαζί με τον Σταύρο Μπένο έκαναν έρευνα για τον εν λόγω τομέα. Η κα Κελεπούρη είναι αυτή που εντόπισε και τη θέση για τη δημιουργία του θεάτρου, ενώ σε αυτή την ημερίδα «έπεσε ο σπόρος» της ιδέας.
Η Περιφέρεια ενέκρινε τα πρώτα χρήματα για να γίνει η μελέτη, ενώ μετά από διαγωνισμό το έργο ανέλαβε ο αρχιτέκτονας Μάνος Περάκης με μεγάλη εμπειρία στα σύγχρονα θέατρα με στερεότυπα των αρχαίων θεάτρων. Πρόκειται για τον αρχιτέκτονα που στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Κίνας κλήθηκε να κατασκευάσει ένα θέατρο εκεί.
«Και ο ίδιος έμεινε έκθαμβος από το χώρο, όταν είδε τη μαγική θέα σε όλο το Μεσσηνιακό κόλπο, τον Ταΰγετο πίσω και δίπλα το βυζαντινό εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου. Και η μεγάλη του αγωνία ήταν η ένταξη του θεάτρου στο περιβάλλον. Στα 2/3 του θεάτρου δεν πειράχθηκε τίποτα από το περιβάλλον. Μόνο σε ένα μικρό κομμάτι χρειάσθηκε να γίνουν κάποιες εκσκαφές. Σε ένα απόκρημνο, δύσκολο σημείο, η έννοια του μελετητή ήταν να μην πειραχθεί το περιβάλλον και να ενσωματωθεί το έργο σε αυτό», σχολίασε ο κ. Μπένος.

Από τα σημαντικότερα
Επόμενος αγώνας για τη συνέχιση του έργου ήταν η «μάχη», όπως τη χαρακτήρισε ο κ. Μπένος, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο του υπουργείου Πολιτισμού, που διήρκεσε ένα χρόνο: «Το ΚΑΣ ήθελε ένα μνημείο μικρότερου μεγέθους και εμείς ένα έργο βιώσιμο. Είχα στο μυαλό μου πάντα το κάστρο της Καλαμάτας και το εύρος που χρειάζονται ορισμένες εκδηλώσεις. Τελικά καταφέραμε το θέατρο να έχει 1.600 θέσεις, ενώ μπορεί να υποδεχτεί και Λυρικό Θέατρο. Οι δε υποδομές και οι μηχανολογικές του εγκαταστάσεις είναι εξαιρετικές. Πιστεύω ότι είναι από τα σημαντικότερα σύγχρονα θέατρα που έχει ο ελληνικός χώρος».
Στη χρηματοδότηση εν συνεχεία βοήθησε και ο υπουργός Εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος, ενώ ακολούθως με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λεύκτρου πάρθηκε δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
«Καλή τύχη» του έργου ο κ. Μπένος χαρακτήρισε και τον εργολάβο που το ανέλαβε, τον κ. Ηλία Ψυχογιόπουλο.
Τα τελευταία δύο χρόνια το έργο βρίσκεται στην τελική μορφή και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί. Ωστόσο, όπως επιβεβαίωσε και ο κ. Μπένος σε ερώτησή μας, υπήρξαν «αυτοδιοικητικές φωνές» που το αμφισβήτησαν και το χαρακτήρισαν έργο πολυτελείας, με αποτέλεσμα να χαθεί σημαντικός χρόνος.
Το τελευταίο θέμα που πρέπει να εξετασθεί σοβαρά, όπως υπογράμμισε ο κ. Μπένος, είναι η χρήση του:
«Διαισθάνομαι ότι το θέατρο αυτό θα γίνει το μήλον της έριδος, όχι μόνο για τα εγχώρια, αλλά για τα διεθνή σχήματα. Δεν είμαι της άποψης ότι πρέπει να αποξενωθούν οι τοπικές πολιτιστικές δυνάμεις, κάθε άλλο. Υπάρχει χρόνος και χώρος γι’ άλλους. Θέλει μόνο μια ταξινόμηση του χρόνου και του χώρου και της έντασης των εκδηλώσεων».

Της Βίκυς Βετουλάκη

Το δημοσίευμα

  

 

 
 

Αναγόρευση του Σταύρου Μπένου ως Επίτιμου Διδάκτορα του Hellenic American University
  

 
 

Ο Σταύρος Μπένος αφηγείται το ταξίδι του Διαζώματος μέχρι σήμερα
  

 
 

Oμιλία Σταύρου Μπένου TEDx Academy 2016
  

 
 

Παρουσίαση της έκδοσης «Επίλογος» του 2015
  

 
 

Ο Σταύρος Μπένος στα «Φώτα της πόλης»
  

 
 

Τηλεφωνική Συνέντευξη του Σταύρου Μπένου στο ΒΗΜΑ FM 99,5
  

 
 

Μαχόμενη πολεοδομία για την ανάπτυξη της πόλης
  

 
 

  
Ο Σταύρος Μπένος
στο LIFO.gr
 
 

  
Ο μελισσοκόμος
του Στ. Μπένου
 
 

  
20 χρόνια Σταύρος Μπένος
βίντεο αφιέρωμα
 
 

  
Το κίνημα των πέντε δημάρχων μπορεί να γίνει το όχημα για τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας
 
 

  
Οδικός χάρτης για την Κεντροαριστερά
 
 

  
Ομιλία του κ. Σταύρου Μπένου στο ΙΣΤΑΜΕ: ΠΑΣΟΚ και διοικητική μεταρρύθμιση: μια μοιραία σχέση
 
 

  
Πως θα αλλάξει
η δημόσια διοίκηση
 
 

  
ΟΓΑ και
αρχαία θέατρα
 
 

  
Ο Σταύρος Μπένος μιλά για τα εγκαίνια του αρχαίου θεάτρου Μεσσήνης
 
 

  
Ν' αγαπάς την ευθύνη
 
 
 
  
Πέρα από το μικρό ή μεγάλο κράτος: μεταρρυθμίσεις για
μια αδέσμευτη και κοινωνικά αποτελεσματική δημόσια διοίκηση

 
 
 
  
Ο ευτυχής κύριος Μπένος
 
 
 
  
Σταύρος Μπένος, Δρόμοι - ET1
"Μία προσωπική αφήγηση"
 
 
 
  
Σταύρος Μπένος
"...ο δρόμος δεν υπάρχει"
Μαγικός φανός
Κανάλι βουλής
 
 
 


  
Με τους πολίτες ψηλά
 

 
 

Σταύρος Μπένος - 20 χρόνια
 
 
     
 
 
 

Μία πρώτη γνωριμία


 
43η ΧΕΝΙΑ
Τιμητική διάκριση


Πολιτιστικός Τουρισμός στη Μεσσηνία

Κάνουμε τον
πολιτισμό
πολιτική μας

3 χρόνια ανασυγκρότησης μετά τους σεισμούς

Η πολιτιστική
Καλαμάτα

Πρόγραμμα ΑΣΤΕΡΙΑΣ
                          
           
 
 


Αρχή σελίδας ^

Σταύρος Μπένος, Μπουμπουλίνας 30 (1ος όροφος) - Τ.Κ.: 106 82, Τηλ.: 210.82.54.256, Fax: 210.82.54.258
Νομικό Σημείωμα  |  Συμφωνία χρήσης και υπηρεσιών  |  Copyright © 1998 - , Σταύρος Μπένος - Web: www.benos.gr, E-mail: benos@otenet.gr

Σχεδιασμός - Υλοποίηση: Σπύρος Κατσαντώνης